To nie tylko metoda, ale przede wszystkim sposób myślenia o równości, różnorodności i szacunku dla każdego ucznia. Specjaliści, nauczyciele z Małopolski spotkali się na Forum Edukacji Włączającej zorganizowany przez Samorząd Województwa Małopolskiego. W wydarzeniu wzięła udział Barbara Nowak radna województwa.
Edukacja Włączająca odgrywa kluczową rolę w budowaniu świadomego i wrażliwego społeczeństwa. Ideą edukacji włączającej jest otwartość na wszystkich uczniów, którą w praktyce pomaga się wdrożyć w małopolskich szkołach Samorząd Województwa Małopolskiego. W Forum Edukacji Włączającej zorganizowanym 5 marca w Małopolskim Centrum Nauki Cogiteon udział wzięli eksperci, praktycy, entuzjaści edukacji włączającej oraz Artur Pasek I Małopolski Wicekurator Oświaty i Barbara Nowak radna województwa. Wydarzenie było okazją do przedstawienia pomysłów jak stosować założenia edukacji włączającej na co dzień i zastanowienia się nad możliwościami, jakie niesie za sobą ten model edukacji.
W Małopolsce już od kilku lat podejmujemy działania zmierzające do przekształcenia szkół w miejsca prawdziwie otwarte dla wszystkich uczniów. Zarząd Województwa inwestuje znaczące środki w szkolenia nauczycieli, dostosowanie infrastruktury szkolnej oraz zapewnienie specjalistycznego wsparcia. Jednak wiemy, że wciąż jest wiele do zrobienia
- powiedział wicemarszałek Witold Kozłowski.
Platforma do dyskusji o edukacji włączającej
Samorząd Województwa Małopolskiego zorganizował debatę na temat edukacji włączającej, nie tylko w kontekście promocji samej jej idei, ale dostarczenia platformy do dyskusji, wymiany doświadczeń i rozwiązywania problemów, z którymi na co dzień mierzą się szkoły, nauczycieli oraz rodzice.
Wspólnym mianownikiem wszystkich wystąpień była potrzeba współpracy pomiędzy instytucjami, ekspertami, nauczycielami oraz rodzicami. Tylko wtedy system edukacji będzie otwarty, elastyczny na zmiany oraz przede wszystkim przyjazny dla każdego ucznia.
Wydarzenie zorganizowano w ramach projektu pn. Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych realizowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności - Komponent A „Odporność i konkurencyjność gospodarki”, inwestycja A3.1.1.
Forum Edukacji Włączającej jest kolejnym spotkaniem, organizowanym przez Samorząd Województwa Małopolskiego, z cyklu podejmujących ważne, ale jednocześnie trudne tematy edukacyjne.
Małopolska wspiera rozwój edukacji włączającej
Województwo Małopolskie od lat prowadzi różnorodne projekty i programy dla poszczególnych organów prowadzących placówki edukacyjne m.in. dotyczące podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i jakości edukacji oraz wsparcia infrastruktury w placówkach przedszkolnych. Strategia i programy edukacyjne realizowane przez Samorząd Województwa Małopolskiego reguluje strategia województwa na lata 2021-2027.
Wyzwaniem jest wciąż zwiększanie dostępności placówek oraz zatrudnianie psychologów i pedagogów, dostosowanie pomieszczeń, zakup pomocy dydaktycznych oraz wsparcie rodziców i opiekunów.









Poniżej znajdują się pliki do pobrania z prezentacjami prelegentów:
Edukacja włączająca - nabory wniosków w ramach programu FEM 2021-2027 (pobierz)
Działania IBE PIB we wspieraniu dostępnosci w edukacji (pobierz)
ABC różnorodności w przedszkolu i szkole (pobierz)
Edukacja włączająca jako czynnik profilaktyczny zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży (pobierz)
Edukacja włączająca to korzyści dla wszystkich (pobierz)
Od diagnozy do wsparcia - wewnętrzny system pomocy psychologiczno- pedagogicznej w szkole (pobierz)
Włączeni w edukację - rozwijanie i wskazywanie mocnych stron uczniów (pobierz)