Potrzeby kadrowe w polskim sektorze kosmicznym prezentowane podczas Festiwalu Zawodów w Krakowie

Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski stanie się drugim Polakiem, który poleci w kosmos. 8 czerwca 2025 roku rozpocznie swoją podróż na stację orbitalną, gdzie przeprowadzi szereg eksperymentów dla polskich firm, w tym m.in. sprawdzi, jak smakują pierogi w wersji liofilizowanej. Start rakiety z dr. Uznańskim-Wiśniewskim na pokładzie zaplanowano na godzinę 15:11 czasu polskiego. Na orbicie okołoziemskiej spędzi 14 dni.

Podczas tegorocznego Festiwalu Zawodów, który odbył się w dniach 2-3 kwietnia w Krakowie, Instruktorzy Krainy Twórczości zaprezentowali kompetencje poszukiwane przez polskie firmy z sektora kosmicznego. Piotr Synowiec, prowadzący warsztaty z zakresu robotyki, programowania w Pythonie i druku 3D, pełni funkcję Ambasadora Edukacji Kosmicznej oraz reprezentuje 35 firm z Klastra Technologii Kosmicznych. Uczestnicy festiwalu wykazali ogromne zaangażowanie, budując robotyczne ramię chwytne z własnym napędem! Zwiedzający potwierdzili, że uczniowie szkół średnich są już gotowi na wyzwania związane z robotyką, szczególnie w kontekście eksploatacji zasobów na Księżycu i asteroidach.
Polskie instrumenty badawcze, stworzone przez Centrum Badań Kosmicznych w Warszawie, obecnie znajdują się na pokładzie sondy JUICE, wysłanej przez Europejską Agencję Kosmiczną. To kolejny sukces firm członkowskich Klastra Technologii Kosmicznych.

Zainteresowanie konkursami organizowanymi przez Polską Agencję Kosmiczną, w których mogą uczestniczyć uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych, potwierdza rosnące zainteresowanie sektorem kosmicznym. W konkursach ogłaszanych regularnie na stronie www.polsa.gov.pl, młodzież ma szansę na zdobycie nagród rzeczowych oraz zaproszenia na spotkania z astronautami.

Kogo więc potrzebują kosmiczne firmy?
Kosmiczne potrzeby kadrowe – szansa dla młodych profesjonalistów

Mechatronicy są niezbędni nie tylko do budowy satelitów, ale także do sterowania ich działaniami w przestrzeni kosmicznej, szczególnie gdy satelity zaczynają realizować zadania związane z monitorowaniem pożarów, upraw rolnych czy śledzeniem ruchu obiektów militarnych. To skomplikowane zadania wymagające zaawansowanej technologii oraz precyzyjnych umiejętności w zakresie mechatroniki.

Programiści oraz specjaliści od sztucznej inteligencji znajdują zatrudnienie w firmach zajmujących się analizą zdjęć satelitarnych. Ich rola polega na interpretacji danych, wyłapywaniu szczegółów, porównywaniu zmian w czasie oraz doborze odpowiednich pasm obrazowania. Na przykład, żywotność roślin najlepiej obserwuje się w paśmie światła podczerwonego, a monitorowanie obszarów zachmurzonych lub nocnych wymaga wykorzystania zdjęć radarowych (SAR), które przypominają zdjęcia rentgenowskie.

Dr Sławosz Uznański-Wiśniewski, który 8 czerwca 2025 roku stanie się drugim Polakiem w kosmosie, na bieżąco dzieli się swoimi doświadczeniami w mediach społecznościowych. Z wykształcenia fizyk, jest również twarzą wyzwania programistycznego AstroPi (www.astropi.org), skierowanego do dzieci i młodzieży przez Europejską Agencję Kosmiczną. W trakcie misji przeprowadzi eksperymenty związane z metodami obniżania poziomu stresu podczas długotrwałej izolacji, testy algorytmów sztucznej inteligencji oraz badania nad produkcją tlenu przez algi w mikrograwitacji. Udział dr. Uznańskiego-Wiśniewskiego w misji kosmicznej jest efektem umowy między Ministerstwem Rozwoju i Technologii a Europejską Agencją Kosmiczną na realizację polskiej misji naukowo-technologicznej IGNIS. Aby wziąć udział w misji, dr Uznański-Wiśniewski pokonał ponad 22 tysiące kandydatów z 25 krajów Europy. Astronautą chciał zostać już od dzieciństwa.

Europejska Agencja Kosmiczna zaprasza uczniów zainteresowanych grafiką i architekturą do zgłaszania projektów 3D na konkurs projektowania rakiet i łazików na stronie www.mooncampchallenge.pl. Podczas Festiwalu Zawodów uczestnicy mieli okazję zbudować łaziki jeżdżące dzięki mechanizmom i programowaniu Lego Education. Instruktorzy Krainy Twórczości zapraszają szkoły do współpracy i organizują warsztaty druku 3D, korzystając ze swojego doświadczenia jako mentorzy ESA.

Podsumowując, wielu uczniów szkół branżowych, posiadających obecne kwalifikacje i tytuły technika mechatroniki, informatyki, programisty czy biotechnologa, już teraz dysponuje kompetencjami, które są cenne w sektorze kosmicznym. Warto rozwijać te umiejętności i profesjonalizować je poprzez udział w konkursach oraz programach stażowych organizowanych przez Polską Agencję Kosmiczną oraz Europejską Agencję Kosmiczną. Warto również śledzić oferty pracy w polskich firmach z sektora kosmicznego. Szkoły zainteresowane pogłębianiem współpracy mogą liczyć na bezpłatne doradztwo w Krainie Twórczości oraz w Klastrze Technologii Kosmicznych.

  1. Więcej o Klastrze Technologii Kosmicznych dowiesz się ze strony KTK.
  2. Więcej o Ambasadorach Edukacji Kosmicznej dowiesz się tutaj.
  3. Aktualne konkursy Polskiej Agencji Kosmicznej - zobacz
  4. Więcej o misji JUICE z polskimi instrumentami na pokładzie dowiesz się z publikacji pod linkiem.
  5. Jak zamówić kosmiczne zajęcia edukacyjne Krainy Twórczości? - więcej.
  6. Jak wysłać zgłoszenie projektu klasy do Europejskiej Agencji Kosmicznej? - więcej.
  7. Nagranie ze spotkania z polskim astronautą oraz jego międzynarodową załogą pod linkiem.