Wspólna przyszłość Małopolski - edukacja pozaformalna i zdrowie psychiczne w centrum uwagi na Posiedzeniu Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji

24 października 2024 r. w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej im. Hugona Kołłątaja w Krakowie odbyło się kolejne posiedzenie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji (WZK). Główne tematy oscylowały wokół edukacji pozaformalnej osób dorosłych, wsparcia psychicznego dzieci i młodzieży oraz rozwoju inicjatyw mających na celu wzmocnienie lokalnych społeczności.

Dariusz Styrna - Dyrektor Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego przywitał zebranych wprowadzając w problematykę posiedzenia, podkreślając znaczenie synergii pomiędzy edukacją formalną i pozaformalną oraz zaangażowania wszystkich instytucji lokalnych na rzecz rozwoju regionu. Następnie Dyrektor przybliżył zaplanowane na ten rok inicjatywy realizowane na rzecz kształcenia, w tym w szczególności pilotażowe przedsięwzięcie województwa jakimi są otwarte targi edukacyjne pn.: Festiwal uczelni – Małopolska Przyszłości. 4 i 5 grudnia br., w EXPO Kraków publiczne i niepubliczne uczelnie, instytuty PAN oraz Sieci Badawczej Łukasiewicz zlokalizowane na terenie Małopolski zaprezentują swoją ofertę dydaktyczno-naukową na ponad 80 interaktywnych stoiskach wystawienniczych.

Pierwsza część panelu dyskusyjnego skupiła się na zagadnieniach związanych z edukacją dorosłych i wspieraniem rozwoju lokalnych społeczności. Przedstawiono m.in. doświadczenia SAFETEAM w zakresie kształcenia pozaformalnego oraz rolę Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE) w aktywizacji edukacyjnej mieszkańców regionu.

Paweł Kozioł z organizacji SAFETEAM zaprezentował statystyki oraz trendy w kształceniu dorosłych, z naciskiem na dopasowanie programów edukacyjnych do potrzeb rynku pracy, podkreślając rosnące znaczenie kwalifikacji nieregulowanych, które znacząco odpowiadają na elastyczność wymaganą przez pracodawców w dynamicznie zmieniającym się środowisku pracy.

Jacek Kwiatkowski, prezes Fundacji Małopolska Izba Samorządowa, przedstawił rolę LOWE jako impulsu rozwojowego dla lokalnych społeczności. LOWE stanowią przestrzenie, gdzie mieszkańcy mogą zdobywać nowe umiejętności, które pozwolą im na zwiększenie swojej aktywności zawodowej i społecznej. Mocno wybrzmiała potrzeba dostępności takich inicjatyw, by umożliwić naukę niezależnie od wieku i statusu zawodowego.


Z kolei Piotr Fałek, Przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji NUB, przedstawił propozycje rekomendacji w sprawie kwalifikacji wolnorynkowych, które mają ułatwić dostęp do nowych kompetencji odpowiadających na dynamiczne zmiany na rynku pracy. Rekomendacje te zostały przez WZK przyjęte.

Druga część panelu była poświęcona zagadnieniom zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Dr Roman Solecki oraz Łukasz Cieślik przedstawili wyniki badań nad kondycją psychiczną młodych Małopolan, wskazując na kluczowe czynniki wpływające na ich dobrostan emocjonalny, zwracając równocześnie uwagę na wyzwania związane z problemami emocjonalnymi i psychicznymi młodych ludzi.

Monika Michalska-Mazgaj ze Szpitala im. J. Babińskiego w Krakowie zaprezentowała wojewódzki projekt „Ty decydujesz jak reagujesz”, który ma na celu rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem i świadome reagowanie na wyzwania emocjonalne, co jest szczególnie istotne wśród młodzieży szkolnej.

Program ten ma na celu budowanie świadomości emocjonalnej wśród młodzieży i wypracowanie skutecznych strategii radzenia sobie ze stresem

Marcin Węgrzyn z Departamentu Rozwoju Regionu UMWM podsumował tę część, analizując cząstkowe wyniki badań realizowanych w ramach przedsięwzięcia nad wsparciem psychologicznym w Małopolsce. Wskazał na konieczność wzmocnienia systemu wsparcia dla młodych osób oraz intensyfikację działań edukacyjnych, mających na celu rozwój umiejętności radzenia sobie z trudnościami emocjonalnymi.

Posiedzenie zakończyła prezentacja Operacjonalizacji Zintegrowanej Strategii Umiejętności dla Województwa Małopolskiego. Dokument jest wynikiem pracy członków WZK i zawiera główne cele dla województw w zakresie rozwoju umiejętności Małopolan na każdym etapie życia wraz z konkretnymi działaniami wpisującymi się w 8 obszarów tematycznych ZSU, które mają być zrealizowane do 2030 roku. Szczególną wagę w dokumencie zwrócono na inwestycję w rozwój kształcenia zawodowego w regionie, promocję edukacji cyfrowej i ekologicznej.