Edukacja regionalna - kilka aspektów

Znaczenie mikropoświadczeń w nowoczesnej edukacji, wnioski z regionalnej samooceny polityki uczenia się przez życie oraz kryzys zdrowia psychicznego wśród młodzieży były tematami obrad Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji uczenia się przez całe życie. Posiedzenie WZK odbyło się 6 lutego b.r.

Pojęcia mikrokwalifikacje i mikropoświadczenia są stosunkowo nowe. Mikropoświadczenia są dokumentami stanowiącymi dowody osiągnięcia umiejętności w określonym obszarze. Obecnie to właśnie mikropoświadczenia nabierają coraz większego znaczenia w kontekście nowoczesnej edukacji, dlatego też członkowie WZK zarekomendowali przygotowanie regionu do ich wdrożenia. O zagadnieniu mikropoświadczeń, podczas obrad Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji, mówił Rafał Kunaszyk – Eurokreator, przedstawiciel Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego.

Kolejnym punktem programu posiedzenia WZK była ocena regionalnej polityki uczenia się przez życie. To temat ważny w kontekście budowania silnego i konkurencyjnego rynku pracy w naszym regionie. Warto podkreślić, że zgodnie z wynikami badań (EROSTAT) w 2023 roku odsetek osób w wieku 25-64 w Małopolsce uczących się formalnie lub pozaformalnie była powyżej średniej krajowej i europejskiej. Niemniej przed Małopolanami stoją kolejne wyzwania. Wnioski z  regionalnej samooceny  polityki uczenia się przez całe życie w regionie przedstawiła Edyta Klimowska-Bobula – Kierownik Zespołu Koordynacji Uczenia się Dorosłych  Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie .

Podczas spotkania przedstawiono również wyniki najnowszych badań w zakresie zdrowia psychicznego oraz zachowań suicydalnych wśród młodzieży. W obecnych czasach jest to temat o fundamentalnym znaczeniu, wymagający szczególnej uwagi i konkretnych działań. Zdrowie psychiczne uczniów to podstawa ich przyszłego rozwoju i sukcesu, a także zdrowia społecznego naszego regionu. O tym, jak można odwrócić niepokojące trendy w szkołach, opowiadały Sylwia Majewska – Dyrektor Międzynarodowego Instytutu Psychologii i Pedagogiki, Psycholog, Ekspert ds. suicydologii w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika, Prezes Centrum Psychologicznego w Szczecinie oraz Eliza Masny – Psycholog, Ekspert ds. suicydologii w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika.