Przyszłość dydaktyki językowej nie jest odległa — ona już trwa. Sztuczna inteligencja na naszych oczach zmienia sposób, w jaki uczymy i uczymy się języków obcych. To nie tylko narzędzia wspierające codzienną praktykę, ale także nowe spojrzenie na rolę nauczyciela i ucznia. Jak podkreślają eksperci, „AI nie zastąpi nauczyciela, ale nauczyciel, który potrafi korzystać z AI, może osiągnąć o wiele więcej”.
30 września 2025 r., w godzinach 14:30–17:45, odbędzie się konferencja online „Między lingwistyką a algorytmem: Sztuczna inteligencja w dydaktyce języków obcych”, organizowana przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli – Ośrodek w Nowym Sączu. Wystarczy jedno kliknięcie, aby przenieść się do przestrzeni, w której tradycja spotyka się z innowacją.
Wydarzenie objęte jest honorowym patronatem Łukasza Smółki, Marszałka Województwa Małopolskiego oraz dr Gabrieli Olszowskiej, Małopolskiej Kurator Oświaty. To dowód, że temat sztucznej inteligencji w edukacji językowej ma dziś rangę ogólnospołecznej debaty i dotyczy przyszłości całego systemu oświaty.
Konferencja połączy prelegentów reprezentujących różne środowiska naukowe i dydaktyczne. Wśród tematów pojawią się m.in.:
- raporty i badania globalne, ukazujące potencjał i etyczne wyzwania związane z wykorzystaniem AI w nauczaniu języka angielskiego,
- praktyczne przykłady zastosowań narzędzi sztucznej inteligencji w pracy nauczyciela,
- spersonalizowane rozwiązania oparte na GPT, które pozwalają dostosować proces nauki do indywidualnych potrzeb uczniów,
- rozwój krytycznego myślenia jako nieodłączny element dydaktyki w epoce AI.
Jak podkreśla idea przewodnia konferencji: „Nauka języka to nie tylko opanowanie słownictwa i gramatyki. To również przestrzeń do rozwijania umiejętności analizy, refleksji i krytycznego myślenia — kompetencji kluczowych w erze sztucznej inteligencji.”
AI nie jest zagrożeniem dla wartości edukacyjnych — wręcz przeciwnie. Może stać się ich sprzymierzeńcem, o ile będzie wykorzystywana świadomie i z rozwagą. „Tradycja edukacyjna nie znika — zmienia się jej język i narzędzia. To my, nauczyciele, nadajemy im kierunek” — podkreślają organizatorzy konferencji.
„Między lingwistyką a algorytmem…” to coś więcej niż konferencja. To zaproszenie do świata, w którym język staje się kluczem do cyfrowej dojrzałości, a nauczyciel — przewodnikiem w labiryncie nowych technologii.
Rejestracja już trwa, a liczba miejsc jest ograniczona. Nie zwlekaj — dołącz do grona innowacyjnych pedagogów, którzy dziś kształtują oblicze edukacji jutra.
Zapisz się i poznaj szczegóły wydarzenia
Breaking News TUTAJ
Program znajdziesz TUTAJ
Materiał Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli