W dniach 24-25 września odbyła się w Amsterdamie kolejna edycja konferencji Leaders Series Summit organizowanej przez Google for Education. Jej tematem przewodnim było przedstawienie perspektyw rozwoju edukacji w dobie cyfryzacji i sztucznej inteligencji.
Wnioski płynące z wystąpień prelegentów jasno wskazywały na fakt, że sztuczna inteligencja zmienia radykalnie procesy uczenia się, nauczania i zarządzania edukacją, w analogiczny sposób, jak zmienia gospodarkę i całą otaczającą nas rzeczywistość. Zwrócono uwagę na fakt, że konkurencyjność Europy wobec gospodarek azjatyckich i bliskowschodnich słabnie, a jako czynniki prowadzące do powodzenia krajów wskazano budowę rezylientnych systemów edukacyjnych, podnoszenie cyfrowych kompetencji, oparcie się na badaniach, narzędziach cyfrowych i AI oraz na nauczycielach i edukatorach, w celu tworzenia i stosowania wysokiej jakości środowiska EdTech w szkołach (tj. sprzętu oraz oprogramowanie i treści edukacyjnych). W kontekście głosów o rzekomej szkodliwości narzędzi cyfrowych dla dzieci, bardzo istotne jest dokonanie rozróżnienia pomiędzy korzystaniem z nich do impulsywnych interakcji wymagających niewielkiego wysiłku poznawczego a użytkowaniem opartym na pogłębionej aktywności kognitywnej. Sztuczna inteligencja w edukacji stanowi generatywne narzędzie, pozwalające na analizę i syntezę, kreowanie, rozwiązywanie zadań i realnych problemów, na zindywidualizowane asystowanie osobom uczącym się. Warto rozumieć sens pojęcia dojrzałości cyfrowej instytucji oraz właściwego zaimplementowania sztucznej inteligencji w pedagogice.
Prelegentami byli m. in. tacy eksperci jak dyrektor ds. edukacji i umiejętności w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), przewodnicząca Europejskiego Stowarzyszenia Edtech, a także praktycy z Norwegii, Holandii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Hiszpanii, Włoch oraz specjaliści z Google for Education. W konferencji uczestniczyło ok. 150 osób z krajów europejskich. Z Polski obecny był wiceprezes EdTech Poland, przedstawiciele województwa podkarpackiego, a Małopolskę reprezentował pracownik Departamentu Edukacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. W nawiązywaniu kontaktów wspierał obecnych dyrektor Google for Education dla Europy Środkowo-Wschodniej.
Wystąpieniom prelegentów towarzyszyła możliwość wymiany doświadczeń między uczestnikami w zakresie funkcjonowania rozwiązań cyfrowych w szkołach, a także okazja do przetestowania chromebooków i modelu sztucznej inteligencji Gemini.