Zarząd Województwa Małopolskiego powołał Wojewódzki Zespół Koordynacji (WZK) 20 września 2022 r. jako ciało doradcze dla wspierania wdrażania, koordynacji i monitorowania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w województwie małopolskim. Cel działania WZK nie ogranicza się do projektowego wsparcia systemu monitorowania i koordynacji lifelong learning (LLL) w regionie, lecz jest dążeniem do wypracowania stałych mechanizmów, które znajdą swoje odzwierciedlenie w przestrzeni prawnej, umocowując/nadając kompetencje władzom regionu do podejmowania działań w obszarze kształtowania i wdrażania polityki uczenia się przez całe życie.
ZADANIA WZK
Zadania Zespołu obejmują przedstawianie Zarządowi Województwa Małopolskiego stanowisk, w tym opinii i rekomendacji, dotyczących inicjatyw i przedsięwzięć realizowanych w województwie w obszarze polityki uczenia się przez całe życie, w tym:
- systematyczny przegląd inicjatyw i przedsięwzięć realizowanych w Małopolsce w obszarze polityki uczenia się przez całe życie,
- analizowanie kwestii wpływających na politykę uczenia się przez całe życie w województwie małopolskim,
- wspieranie działań służących efektywnemu wydatkowaniu w województwie małopolskim środków przeznaczonych na uczenie się przez całe życie.
Obszary, w ramach których Wojewódzki Zespół Koordynacji przedstawia Zarządowi Województwa Małopolskiego stanowiska, to:
- wspieranie polityki edukacyjnej regionu (województwa) na potrzeby przygotowania kadr dla gospodarki regionu i uczenia się przez całe życie,
- koordynacja działań w zakresie doradztwa zawodowego w regionach dla uczniów, studentów oraz osób dorosłych,
- promocja kształcenia zawodowego oraz idei uczenia się przez całe życie.
DOKUMENTY
SKŁAD WZK
- Przewodniczący: Witold Kozłowski, Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
- Zastępca Przewodniczącego: Iwona Gibas, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego
FILAR 1: EDUKACJA
- Dyrektor Departamentu Edukacji (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego)
- Zastępca Departamentu Edukacji (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego)
- Dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli
- Przedstawiciel Kuratorium Oświaty w Krakowie
- Przedstawiciele szkół na różnych poziomach edukacji – co najmniej 3 członków reprezentujących szkoły podstawowe i ponadpodstawowe
- Przedstawiciele organów prowadzących szkoły – co najmniej 3 członków
- Przedstawiciele uczelni wyższych – co najmniej 3 członków wskazanych przez Kolegium Rektorów Szkół Wyższych Krakowa
- Przedstawiciel Komisji Edukacji, Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Sejmiku Województwa Małopolskiego
FILAR 2: GOSPODARKA
- Przedstawiciel Regionalnych Inteligentnych Specjalizacji w regionie - Departament Nadzoru Właścicielskiego i Gospodarki (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego)
- Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Krakowie
- Przedstawiciele agencji rozwoju działających w Małopolsce – co najmniej 3 przedstawicieli
- Przedstawiciele pracodawców, związków pracodawców/przedsiębiorców – co najmniej 3 członków
- Przedstawiciel Krakowskiego Parku Technologicznego
- Regionalny Doradca ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
FILAR 3: ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
- Dyrektor Departamentu Rozwoju Regionu (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego)
FILAR 4: FUNDUSZE EUROPEJSKIE
- Dyrektor Departamentu Monitorowania Wdrażania FE (Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego)
- Dyrektor Małopolskiego Centrum Przedsiębiorczości
FILAR 5: DIALOG SPOŁECZNY
- Przedstawiciel Wojewódzkiej Rady Dialogu Społecznego
- Przedstawiciel Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy
- Przedstawiciel Konwentu Powiatów Województwa Małopolskiego
- Przedstawiciel Związku Gmin i Powiatów Województwa Małopolskiego
- Przedstawiciel Związku Nauczycielstwa Polskiego
- Przedstawiciel Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” – region Małopolska
- Przedstawiciel instytucji kultury
- Przedstawiciel instytucji działających w obszarze LOWE
FILAR 6: DIALOG MIĘDZYINSTYTUCJONALNY
- Przedstawiciele Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Kształcenia Ustawicznego
- Przedstawiciel Małopolskiego Partnerstwa na rzecz Osób Młodych
Geneza powstania Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji
Powołanie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji wzięło swój początek w wypracowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wspólnie z przedstawicielami 16 województw „Mechanizmie współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” w ramach projektu „Wsparcie i rozwój mechanizmów współpracy i koordynacji na szczeblu centralnym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie (edukacja formalna, edukacja pozaformalna i uczenie się nieformalne)”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.14 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Rozwój narzędzi dla uczenia się. Realizacja zapisów powyższego „Mechanizmu” dla Województwa Małopolskiego przewidywała powołanie WZK jako ciała doradczego dla Zarządu Województwa Małopolskiego w zakresie kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie. Dokument określał podmioty mające wejść w skład WZK w oparciu o koncepcję pięciu filarów: Oświata, Gospodarka, Zarządzanie Strategiczne, Fundusze Europejskie, Dialog Społeczny. Małopolska dodała szósty filar: Dialog Międzyinstytucjonalny. Dokument wyznaczał zadania WZK, jako ciała doradczego, dla wspierania wdrażania, koordynacji i monitorowania ZSU 2030 w województwie małopolskim. Powołanie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji to jeden z warunków ubiegania się o środki w Ministerstwie Edukacji Narodowej na realizację projektu mającego na celu koordynację kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie.
22 czerwca 2022 r. Województwo Małopolskie przyjęło „Mechanizm współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”.
Zarząd Województwa Małopolskiego uchwałą nr 1623/22 z dnia 20 września 2022 r. powołał Wojewódzki Zespół Koordynacji, jako ciało wspierające wdrażanie, koordynację i monitorowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w województwie małopolskim oraz przyjął Regulamin działania Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji.
- 13 października 2023 r. rozpoczęto realizację projektu pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” z inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”, w ramach którego odbywa się finansowanie i obsługa WZK w latach 2023-2026.