Zarząd Województwa Małopolskiego powołał Wojewódzki Zespół Koordynacji (WZK) 20 września 2022 r. jako ciało doradcze dla wspierania wdrażania, koordynacji i monitorowania Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w województwie małopolskim. Cel działania WZK nie ogranicza się do projektowego wsparcia systemu monitorowania i koordynacji lifelong learning (LLL) w regionie, lecz jest dążeniem do wypracowania stałych mechanizmów, które znajdą swoje odzwierciedlenie w przestrzeni prawnej, umocowując/nadając kompetencje władzom regionu do podejmowania działań w obszarze kształtowania i wdrażania polityki uczenia się przez całe życie.
ZADANIA WZK
Zadania Zespołu obejmują przedstawianie Zarządowi Województwa Małopolskiego stanowisk, w tym opinii i rekomendacji, dotyczących inicjatyw i przedsięwzięć realizowanych w województwie w obszarze polityki uczenia się przez całe życie, w tym:
Obszary, w ramach których Wojewódzki Zespół Koordynacji przedstawia Zarządowi Województwa Małopolskiego stanowiska, to:
SKŁAD WZK
FILAR 1: EDUKACJA
FILAR 2: GOSPODARKA
FILAR 3: ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE
FILAR 4: FUNDUSZE EUROPEJSKIE
FILAR 5: DIALOG SPOŁECZNY
FILAR 6: DIALOG MIĘDZYINSTYTUCJONALNY
Geneza powstania Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji
Powołanie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji wzięło swój początek w wypracowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wspólnie z przedstawicielami 16 województw „Mechanizmie współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie” w ramach projektu „Wsparcie i rozwój mechanizmów współpracy i koordynacji na szczeblu centralnym i regionalnym w zakresie uczenia się przez całe życie (edukacja formalna, edukacja pozaformalna i uczenie się nieformalne)”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 2.14 Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 Rozwój narzędzi dla uczenia się. Realizacja zapisów powyższego „Mechanizmu” dla Województwa Małopolskiego przewidywała powołanie WZK jako ciała doradczego dla Zarządu Województwa Małopolskiego w zakresie kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie. Dokument określał podmioty mające wejść w skład WZK w oparciu o koncepcję pięciu filarów: Oświata, Gospodarka, Zarządzanie Strategiczne, Fundusze Europejskie, Dialog Społeczny. Małopolska dodała szósty filar: Dialog Międzyinstytucjonalny. Dokument wyznaczał zadania WZK, jako ciała doradczego, dla wspierania wdrażania, koordynacji i monitorowania ZSU 2030 w województwie małopolskim. Powołanie Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji to jeden z warunków ubiegania się o środki w Ministerstwie Edukacji Narodowej na realizację projektu mającego na celu koordynację kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego i uczenia się przez całe życie.
22 czerwca 2022 r. Województwo Małopolskie przyjęło „Mechanizm współpracy i koordynacji w zakresie uczenia się przez całe życie”.
Zarząd Województwa Małopolskiego uchwałą nr 1623/22 z dnia 20 września 2022 r. powołał Wojewódzki Zespół Koordynacji, jako ciało wspierające wdrażanie, koordynację i monitorowanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności 2030 w województwie małopolskim oraz przyjął Regulamin działania Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji.
13 października 2023 r. rozpoczęto realizację projektu pn. „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych” z inwestycji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) A3.1.1 „Wsparcie rozwoju nowoczesnego kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie”, w ramach którego odbywa się finansowanie i obsługa WZK w latach 2023-2026.