Kompleksowy program rozwoju kształcenia na potrzeby branż kluczowych (Uniwersytet Jagielloński) - "Key to the future"

Dla kogo

Wszyscy

Kategoria

Badania i Analizy

Opis

"Projekt: Key to the future - Kompleksowy program rozwoju kształcenia na potrzeby branż kluczowych UJ realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Priorytet 1 Umiejętności, Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym

Okres realizacji: 01.01.2024 – 30.06.2029

Głównym celem projektu Key to the future - Kompleksowy program rozwoju kształcenia na potrzeby branż kluczowych UJ jest dostosowanie oferty Uniwersytetu Jagiellońskiego do potrzeb rozwoju gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji poprzez rozwój kierunków studiów kształcących przyszłe kadry na potrzeby branż kluczowych dla rozwoju gospodarki m. in. energetyka odnawialna, rolnictwo i przemysł spożywczy, przemysł lotniczo kosmiczny, transport.

Projekt zakłada realizację kompleksowych programów wsparcia skierowanych do studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego i kadry prowadzącej dydaktykę na wybranych kierunkach.

Projekt obejmie również realizację dodatkowych elementów kształcenia, w tym elementów praktycznych podnoszących kompetencje studentów m.in. zajęcia prowadzone przez praktyków, wizyty studyjne, szkolenia, staże oraz działania zmierzające do ograniczenia zjawiska przedwczesnego kończenia nauki na kierunkach objętych działaniami projektowymi. Ważną częścią projektu będzie rozwój kompetencji nauczycieli zaangażowanych w realizację procesu kształcenia na modyfikowanych lub nowych kierunkach. Szkolenia dla kadry dydaktycznej będą dotyczyły kompetencji cyfrowych, na rzecz zielonej transformacji oraz projektowania uniwersalnego.

Wdrożenie nowych i zmodyfikowanych programów kształcenia umożliwi Uniwersytetowi Jagiellońskiemu dostosowanie kształcenia na uczelni do potrzeb branż kluczowych i jednocześnie umożliwi 1334 osobom (1185 studenci UJ, 149 kadra UJ) uczestniczącym w kształceniu na poziomie wyższym nabyć lub rozwinąć kompetencje kluczowe, w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Ponadto poprzez tworzenie nowych i modyfikację istniejących programów kształcenia na wybranych wydziałach projekt przyczyni się do realizacji celów szczegółowych FERS, w tym poprawy jakości oraz poziomu włączenia społecznego i skuteczności systemów kształcenia i szkolenia oraz ich powiązania z rynkiem pracy – w tym przez walidację uczenia się poza formalnego i nieformalnego, w celu wspierania nabywania kompetencji kluczowych, oraz przez wspieranie wprowadzania dualnych systemów szkolenia.
"

Platforma specjalizacyjna

Wszystkie