W ramach Europejskiego Systemu Analizy Strategii i Polityki (ESPAS) funkcjonującego jako międzyinstytucjonalna inicjatywa Unii Europejskiej, opublikowano w połowie 2024 roku kolejną już edycję raportu dotyczącego globalnych trendów i ich potencjalnych oddziaływań, tym razem w perspektywie 2040 roku.
Szereg analizowanych w opracowaniu zagadnień omawianych jest w kontekście edukacji i kwalifikacji. Dostrzegane są nieuniknione redukcje zatrudnienia i duża presja na rozwijanie zupełnie nowych kompetencji. Mowa między innymi o tym, że:
- Sztuczna inteligencja będzie miała daleko idące konsekwencje dla edukacji, podczas gdy strategie przekwalifikowania i podniesienia kwalifikacji siły roboczej mogą wymagać bardzo szybkiego dostosowania się do zmieniających się okoliczności.
- Przewiduje się, że zielona transformacja stworzy miejsca pracy w wielu sektorach, potencjalnie pogłębiając niedobory siły roboczej w UE. Potrzeby inwestycyjne w zakresie przekwalifikowania, zmiany kwalifikacji i podnoszenia kwalifikacji w strategicznych technologiach produkcji o zerowym zużyciu energii netto szacuje się na ok 4 mld EURO.
- Wskaźnik obciążenia demograficznego w Europie może wzrosnąć z 33% w 2022 r. do prawie 50%, czemu towarzyszyć będzie pogłębiający się niedobór siły roboczej i luki w umiejętnościach.
- Technologie cyfrowe, w tym generatywna sztuczna inteligencja, tworzą nowe możliwości nauczania i uczenia się. Stanowią również wyzwanie dla istniejących systemów edukacji i szkoleń pod względem podejścia pedagogicznego.
Raport (W JĘZYKU ANGIELSKIM) można pobrać ze strony: https://www.espas.eu/ Można na niej znaleźć także najważniejsze ustalenia w formie podcastu czy towarzyszących filmów